Hoe kun je leren van jezelf te houden?

De dag van vandaag wilt iedereen lijken op dat ene model, of de benen hebben van dat andere model, meer spieren hebben dan die ene vriend, …
Er zijn zoveel mensen die een negatief beeld over zichzelf hebben, die niet inzien hoe goed en mooi zij eigenlijk echt wel zijn. Dit telt niet alleen voor meiden, want ook mannen kunnen er last van hebben, al laten die dat misschien minder snel merken. Daarom ben ik opzoek geweest naar enkele tips zodat jij kan leren van jezelf te houden.

Eerst en vooral wil ik zeggen dat iedereen uniek is op zijn of haar eigen manier. Iedereen is anders en dat is juist goed. Moesten we allemaal hetzelfde zijn, dan zou dat voor veel problemen zorgen, dus wees trots op jezelf want ook jij bent uniek!

In mijn vorig artikel over selflove kon je al lezen dat ik jullie de tip gaf om iedere dag 3 dingen op te schrijven die je mooi vind aan jezelf. Laten we dat eens wat uitgebreider doen. Ga voor de spiegel staan en schrijf eens op wat je ziet. Ogen, neus, mond, benen,… Daarna overloop je ieder item en schrijf je op wat je juist mooi vind aan je ogen, neus, …
Ik zal jullie een voorbeeld geven. Als ik in de spiegel kijk dan kijk ik altijd eerst naar mijn wimpers. Ik kijk altijd hoe ze liggen, want als ze op een bepaalde manier staan, dan vind ik dat mijn ogen beter uitkomen. Nu is het aan jullie en je vind heus wel iets mooi, al is het maar iets heel kleins! Dat telt ook mee hé!

Wees lief voor jezelf! Als je mij volgt op Instagram, dan zag je deze waarschijnlijk al enkele keren voorbij komen. Wat bedoel ik nu met ‘wees lief voor jezelf’? Wel begin eens met niet al te kritisch te zijn voor jezelf. Onthou goed dat iedereen fouten maakt. Ik, jij, iedereen. Fouten maken is menselijk! Vergeef jezelf en leer uit je fouten. Vraag jezelf af wat je geleerd hebt uit je fouten en onthou dat. Als je een fout maakt zorg je er voor dat je slimmer word, want dan weet je dat je het de volgende keer anders moet aanpakken.

Geef jezelf ook eens wat rust. Als je jezelf eens rust geeft, dan kun je jouw gedachten op een rijtje zetten of kun je eens iets doen wat JIJ leuk vindt! Want ook dat is belangrijk. Ga terug in de tijd en ga opzoek naar wat jij vroeger ( en nu misschien nog steeds ) echt leuk vond.

Zoek hulp. Voor sommige mensen is hulp zoeken heel moeilijk. Ik snap dit volledig, maar hulp zoeken is heel belangrijk en helemaal niet verkeerd! Zoek iemand die je kan vertrouwen en die wil luisteren naar je problemen. Iemand die jou wil verder helpen. Misschien heeft die persoon wel een andere kijk op jou problemen en ook andere oplossingen. Zo hoef je niet al je problemen alleen te dragen, want ja dat is lastig!

Heb jij al eens al je kwaliteiten opgeschreven? Er zijn er vast een heleboel! Vind je ze zelf niet direct, vraag dan aan mensen rond om je wat zij vinden dat je goed kunt. Hé, wees niet zo onzeker en zeg zelf ook maar waar jij goed in bent! Misschien is het wel iets dat je elke dag doet. Misschien zie jij het niet als kwaliteit, maar anderen wel!

Wist je dat van jezelf houden niet egoïstisch is. Het is zelfs heel belangrijk dat je van jezelf houdt, dat je jezelf kan accepteren. Het is soms een lange en moeilijke weg, maar eens je er bent zul je zo trots zijn op jezelf. En ook vandaag mag je trots zijn op jezelf, want je hebt het al tot hier gehaald en dat is een hele prestatie! Je bent sterk en maak jezelf nog wat trotser door nog meer door te zetten! You can do this! En als jij ooit iemand nodig hebt om te luisteren naar jou, dan kan dat bij mij. Ik kan je niet beloven dat ik bij alles kan helpen, maar ik zal wel mijn best doen voor jou!
Je kunt me contacteren vie Instagram, Facebook of mail.

2 gedachten over “Hoe kun je leren van jezelf te houden?

  1. Mooi artikel. Ik ben vaak behoorlijk perfectionistisch en kritisch, en dit is een artikel wat mij dan laat realiseren dat ik ook wat vriendelijker naar mijzelf mag zijn!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

